tel icon top2 45643005(031)-09132246517 

rozinaS 111

جغرافیای کاکائو 

Theobroma cacao نام علمی لاتینی است که به درختان کاکائو داده می شود و بومی منطقه گرمسیری قاره آمریکا است. کلمه "کاکائو" از اهالی اولمک ،مکزیک کنونی، گرفته شده است و اعتقاد بر این است که نزدیکترین تلفظ به نام اصلی گیاه است.

 

سرچشمه آن در کوهپایه های آند در حوضه های آمازون و اورینوکو در آمریکای جنوبی ، در کلمبیا و ونزوئلا است. کاکائو وحشی هنوز در آنجا رشد می کند.

درختان کاکائو باید در آب و هوای گرم و مرطوب از جمله در عرض جغرافیایی 20 درجه شمالی و 20 درجه جنوبی خط استوا رشد کنند.

3 تا 5 سال طول می کشد تا درخت کاکائو میوه بدهد. هر درخت حدود 1000 دانه ( اصطلاحا لوبیای کاکائو bean cocoa) در سال تولید می کند ، اما این مقدار دانه کاکائو کافی است تا فقط 1 کیلو شکلات درست شود. بنابراین دفعه بعد که می گویید شکلات خوب گران است ، این را به خاطر بسپارید!

درختان کاکائو باید در کنار درختان بلند کاشته شوند تا از نور مستقیم خورشید محافظت شود. به همین دلیل است که اغلب درختان کاکائو را می بینید که میان درختان انبه و پاپایا کاشته شده اند. خاک بر طعم دهنده های لوبیا کاکائو تأثیر می گذارد.

هر مرحله از تولید کاکائو با دست انجام می شود از جمله کاشت ، آبیاری ، برداشت ، تخمیر و خشک کردن که باز هم قیمت بالای کاکائو مرغوب را توجیه می کند.

قبایل بومی آمریکا در ابتدا کاکائو را برای ایجاد یک نوشیدنی آیینی استفاده می کردند که در مراسم های عقد و ازدواج سرو می شد و یکی از اولین پیوندهای شناخته شده بین شکلات و عاشقانه را فراهم می کرد. 

بیش از 70٪ کاکائو در جهان از آفریقای غربی تهیه می شود که بخش عمده ای از کاکائو مورد استفاده در صنعت شکلات سازی را تامین میکند و انگلستان بالاترین مصرف کننده شکلات در جهان است.

خواستگاه درخت کاکائو آمریکای جنوبی می باشد

تهیه ی کره کاکائو و پودر کاکائو

شکلات از تخمیر ، بو و مزه دار کردن دانه کاکائو تهیه می شود و با ترکیب جامد ، چربی ، قند و سایر مواد تشکیل دهنده شیرین می شود.

مهمترین ماده تشکیل دهنده فعال دانه کاکائو ، تووبرومین است که ترکیبی شبیه به کافئین می باشد.

ابتدا دانه‌ها را روی یک سطح داغ می‌گذارند تا پوست بیرونی دانه‌ها از مغز آن جدا شود.پس از جدا سازی پوست از دانه ، دانه های پوست گرفته شده را آسیاب می کنند

سپس در این مرحله به وسیله ی دستگاه مخصوص کره کاکائو را از باقی ماننده ی مواد که اصطلاحا کیک کاکائو نامیده می شود جدا می کنند. کره کاکائو یک چربی گیاهی کم رنگ و زرد رنگ است که از لوبیای کاکائو استخراج می شود. ازآن برای تهیه شکلات و همچنین برخی پمادها ، مواد آرایشی و دارویی استفاده می شود. کره کاکائو دارای طعم و عطر کاکائو است. شناخته شده ترین ویژگی آن نقطه ذوب آن است که دقیقاً زیر دمای بدن انسان قرار دارد.

سپس با استفاده از آسیاب های چکشی کاکائوچربی گرفته شده را که طی مراحل خاصی از حالت اسیدی به خنثی نزدیک کرده اند را پودر میکنند.

در مرحله آخر، پودر کاکائو را از لوله‌های سرد کننده به وسیله ی جریان هوا عبورمی دهند، بعد از این مرحله هوا و پودر کاکائو از هم جدا می‌شوند و پودر کاکائو آماده ی مصرف می شود.

تاثییر کاکائو بر سلامتی

کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان ها ، چربی ، کربوهیدرات ها ، پروتئین ، پلی فنول ها ، مواد معدنی مانند کلسیم ، منیزیم ، گوگرد ، مس ، آهن ، روی و پتاسیم ، اسید اولئیک است که یک چربی اشباع نشده مفید برای قلب می باشد ، همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از فیبر و ویتامین های E ، B2 ، B1 ، B5 ، B3 و B9 است.

از مزایای کاکائو برای سلامتی می توان به کاهش فشار خون ، کلسترول ، چاقی ، یبوست ، دیابت ، آسم برونش ، سرطان ، سندرم خستگی مزمن و بیماریهای مختلف عصبی اشاره کرد. برای بهبود سریع زخم ، مراقبت از پوست مفید است و به بهبود سلامت قلب و عروق و مغز کمک می کند. همچنین به درمان کمبود مس کمک می کند. این ماده دارای خواص تقویت کننده خلق و خو نیز می باشد.

 یکی از پرتقاضاترین محصولات کاکائویی مارا از اینجا ببینید.