tel icon top2 45643005(031)-09132246517 

تست

وانیل خوش عطر و بو بعد از زعفران ، دومین ادویه گران قیمت زمین است. عطر و طعم پیچیده آن ، هرگز تکراری نمی شود، طعم و عطر وانیل باعث شد بستنی های جدید روز به روز محبوبتر شوند و به هر نوع غذا از شکلات گرفته تا غذاهای دریایی رایحه ی شگفت انگیزی می دهد. رایحه عجیب و غریب آن، که از ریشه های گرمسیری به ارث رسیده است، توسط رایحه سازان در فرمول های پیچیده ی خود و توسط پزشکان برای اثر بسیار آرامش بخش آن استفاده می شود. وقتی داستان طعم و عطر وانیل را دانستید ، دیگر نمی توانید وانیل را یک ادویه ساده بنامید.

وانیل از کجا آمده است؟

وانیل از ارکیده وانیل گرفته می شود که بومی مکزیک است ، جایی که از زمان های بسیار قدیم توسط بومی ها مورد استفاده قرار می گرفته است. برای تولید وانیل ، غلافهای دانه وانیل حاصل از ارکیده تخمیر شده و سپس خشک می شوند. با این حال ، کشورهای اقیانوس آرام و هند از وانیل بومی مکزیک به عنوان پرکارترین صادرکنندگان وانیل پیشی گرفته اند، یعنی ماداگاسکار و اندونزی. گرانترین وانیل متعلق به تاهیتی است. وانیل بوربن از جزیره Reunion می آید و به این دلیل نامگذاری شده است زیرا صادرات آن در زمان اشغال توسط پادشاهان بوربن فرانسه آغاز شد، همان نوع از وانیل است که امروزه در ماداگاسکار کاشته می شود و به آن "وانیل ماداگاسکار" نیز گفته می شود. به طور طبیعی ، طعم و عطر وانیل در هر منطقه متفاوت است: گفته می شود وانیل مکزیکی تندتر و خاکی تر است ، وانیل تاهیتی دارای طعم گل و ظریف تر، و وانیل ماداگاسکار کلاسیک ترین طعم و عطر "وانیل" است.

کیک اسفنجی وانیلی

قیمت وانیل

وانیل بعد از زعفران دومین ادویه گران قیمت در جهان است. این یک مسئله بزرگ و پیچیده است ، اما به طور کلی ، دو عامل اساسی در قیمت وانیل حاکم است: تولید پر کار و آب و هوا. هنگامی که وانیل در خارج از سرزمین اصلی خود مکزیک پرورش داده شد ، دیگر زنبورهای محلی خاص برای تسهیل گرده افشانی و تولید مثل بین نر و ماده ارکیده کمکی نکردند . یعنی در جاهایی مانند ماداگاسکار ، هر یک از ارکیده های وانیلی باید توسط یک کارگر در یک روز از سال و هنگامی که گیاه گل می دهد ، گرده افشانی کنند. بعد از آن 9 ماه طول می کشد تا غلافهای بذر رشد کنند و پس از آن فرآیند پخت شروع می شود که در آن لوبیاها برای مدت چند هفته سفید ، عرق کرده و در معرض آفتاب خشک می شوند.

علاوه بر این ، قیمت بالای وانیل به این معنی است که کشاورزان با خطر غارت محصولات خود روبرو می شوند و گاها با ضررهای زیادی مواجه می شوند. برخلاف ماداگاسکار ، که از روش سنتی برداشت استفاده می شود ، بعضی از کشورها مانند اندونزی به طور انبوه لوبیای وانیل تولید می کنند و آنها را قبل از رسیدن می چیند و به جای آفتاب ، با نفت سفید پردازش می کنند. این منجر به تولید یک محصول ارزان قیمت هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت می شود.

همچنین ، از آنجا که ارکیده وانیل در آب و هوای بسیار گرم و مرطوب بهترین رشد را دارد ، لوبیای وانیل به طور کلی در کشورهای گرمسیری بخصوص جزایر کشت و برداشت می شود لذا می تواند تحت تأثیر آب و هوای ناپایدار این مناطق قرار گیرد و قبل از برداشت محصول از بین برود. در سال 2017 ماداگاسکار ، بزرگترین تامین کننده وانیل جهان ، دچار گردبادهای شدید شد و محصولات وانیل به صورت گسترده آسیب دیدند و قیمت هر کیلو را به رکورد 600 دلار رساندند. از آنجا که ماداگاسکار تقریباً سهم 80٪ از تولید وانیل در جهان را  داراست ، هنگامی که محصول آنها از بین برود ، تولیدکنندگان وانیل در مقیاس کوچکتر در کشورهایی مانند هاوایی ، هند و اندونزی ، نمی توانند تقاضای جهانی را تأمین کنند.

صنایع غذایی رزینا از مرغوب ترین نوع وانیل موجود در بازار در کیک های وانیلی خود استفاده می کند. عطر و طعم وانیل در کیک های اسفنجی ما توسط مجرب ترین مهندسین صنایع غذایی به صورت روزانه بررسی می شود. برای دیدن محصول باکیفیت کیک اسفنجی وانیلی رزینا به لینک زیر مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید: کیک اسفنجی رزینا

وانیل پودری و شکری

شکر وانیل یک قند یا پودر گرانول معمولی است که با غلافهای وانیل مخلوط می شود. بعد از مدتی شکر از عطر اشباع شده و بوی مشخصی از وانیل را به خود می گیرد. اما وانیل واقعی، به نوبه خود ، به روش پیچیده تری استخراج می شود و دارای طعم و رایحه غلیظ است. اگر این دو ماده افزودنی را با هم مقایسه کنیم ، در این صورت وانیل شکری از نظر طعم و عطر وانیل پایین تر است. یکی دیگر از انواع وانیل موجود در بازار عصاره وانیل می باشد که طعم و عطر غنی دارد و در پخت و پز استفاده می شود.

  کیک وانیلی

یکی از محبوبترین کیک های دنیا، کیک وانیلی می باشد. با اضافه کردن اسانس وانیل به کیک هنگام مخلوط کردن مواد آن کیک خوش طعم و عطر وانیلی پخته می شود. یکی از قدیمی ترین دستورهای پخت کیک، کیک وانیلی می باشد به همین خاطر هنگامی که صحبت از بوی کیک می شود ناخودآگاه عطر وانیل تداعی می شود.

در صنعت پخت و پز بر اساس دستور پخت خاص هر غذا از یکی از انواع اسانس وانیل استفاده می شود. کیک های قلبی با طعم وانیل رزینا با بافت بسیار لطیف و عطر دل انگیز وانیل یک میان وعده دلچسب را برای شما فراهم می کند.

 

بیشتر بخوانبد: کیک قلبی وانیلی رزینا

خواص وانیل

مشهور بودن این ادویه گران قیمت فقط به خاطر طعم و عطر وانیل نیست بلکه خواص بی نظیر آن بر سلامتی تاثیر دارد، حتی آزتک های باستان نیز از آن اطلاع داشتند. امروزه دانشمندان ثابت کرده اند که مقدار کمی وانیل که بعد از بیدار شدن از خواب مصرف می شود ، به صورت ناشتا،باعث پیشگیری از آرتروز می شود. از جمله خواص مفید وانیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-به درمان بی خوابی کمک می کند، کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

-فشار خون را کاهش می دهد

-روغن وانیل یک قرص ضد قارچ قوی است و همچنین از آن برای درمان سردی و ناتوانی جنسی استفاده می شود.

-به مبارزه با بیماری های ویروسی کمک می کند و تب را پایین می آورد.

-برا درمان افسردگی مفید است و به عنوان آرامش بخش استفاده می شود.

-از ماسک وانیل برای زیبایی پوست استفاده می شود.